Tribal Kadın Sanatçıları SergisiGünümüzde Khovar ve Sohrai sanatı nın en iyi örnekleri sadece dünyanın çeşitli sergi mekanlarında ve az sayıda bulunabilmektedir.Bu sanat özgündür ve ticari amaçlı fazla sayıda üretilmez.Her örnek yapıldığı kasabanın ambiansını yansıtır.Her üretim zorunlu olaral kooperatiften satışa çıkar ve özenle kooperatif kurucusu Bulu Imam tarafından seçilerek sunulur.
Bu sanat Hazaribagh lı kadınlarada binlerce yıl gerisinden beri anaerkil bir gelenek olarak özellikle evlerinin dekorasyonunda kullanılmak üzere ,dünya tarihinde tarımsal dönemin başlangıcından bu insanların yaptıkları çamurdan evlerdeki yaşamlarına başlamasına kadar sürmüştür.Bunun kanıtları kayalar üzerine yapılmış resimlerde görülmektedir.
Hazaribag geçmişten bu güne insanlığın yaşayan en önemli kültürel miraslarından biridir.
Evliliği boyunca evini boyayan (Khovar) ,hasat tan hasada yenileyen(Sohrai) kız için bu gelenek kutsaldır ve anaerkil bir özellikte nesilden nesile geçer.
Tribal Kadın Sanatçılar Kooperatifi
Tribal Kadın Sanatçılar Kooperatifi (TWAC), Yeni Delhi ' de Avustralya Yüksek Komiserliği, tarafından finanse edilen 1993 yılında bölgede yaşayan kabilelerde sanat faaliyetleri oluşturmak için kurulmuştur. Projede işbirlikçi olarak (INTACH) Hint National Trust Hazaribagh Sanat ve Kültürel Miras Bölümü Bölgesel Düzenleyici olarak çalışmaktadır .Yaklaşık elli kabile kadını bu projeden faydalanmakta ve kendi kendilerine yeterli olmaktadır . Kooperatifin kurucusu raison d'être:
Şu anda faaliyette bulunan açık kömür işletmesine karşı kabileler direnmekte,ayrıca işletmenin yol açtığı çevre sorunları ,kaplanlar ve fillerin yaşam alanlarının tehdit etmesi gibi zararlarına dikkat çekmek
Limited Merkezi Coalfields tarafından yürütülen açık işletme kömür madenciliği tarafından kilometre ve çok zengin tarım toprakları tehdit edilmektedir. Kuzey Karanpura vadi kabile insanlarında sanat devam eden bir gelenektir
El yapımı bu çizim kağıtları prehistorik rockartın evrimleşerek devamı niteliğindeedir ve çamurdan yapılmış evlerinin duvarlarında kadınlar tarafından uygulanmaktadır. Bu kağıt sanatı bölge kadınlarının ekonomik kaynağı haline gelmiş ve onlara bölgede kimliklerinin temsilinde bir güç katmıştır.Böylece madenciliğin yarattığı istihdam esaretine alternatif olarak yaşam seçim hakkı tanımıştır ve tanımaya devam etmektedir.Kağıt üstüne yaptıkları eserlerin satışından doğan bu kazanç kooperatif vasıtasıyla direk kadınları dağıtılır,arada aracı yoktur.Tribal Kadın Sanatçılar Refah Fonu ve Sanatçılar İstihdam fonu olarak adlandırılan fonlarda birikir.
SOHRAI
Sohrai hasat sezonunda doğa ve yaban hayatı görüntülerini içerir. Anaerkil bir sanat formu olarak, kadın cinselliğinin resimlerinden örneklerde gösterir. Kentleşme ve sanayileşmenin artması ile birlikte,pratikte sadece bir avuç kalmıştır. Tekrar gelenek haline getirmek için, bu duvar resimleri artık el yapımı kağıtlar üzerine yapılır.Sanskriti Müzesi ve Sanat Galerisi bu kağıt tablolardan oluşan büyük bir koleksiyona sahiptir
Sohrai tamamen çamurla karışık doğal pigmentler kullanılarak yapılan rengarenk tablolardır. Sanatçılar ; köylerde diş fırçalamak amacıyla kullanılan ve uçları ezilmiş çubukları kullanarak resimlerini çizerler.. Karışımı sulandırmak için, sadece su kullanılır.
KHOVAR
Khovar iki kelime 'Kho' - mağara tipi bir yapı anlamı 'Koh' ve 'var' anlamı Koca birleşiminden oluşturmaktadır. Bu sanat, evlilik sezonu boyunca köy evlerini tanımak için uygulanmıştır.
Khovar ilk kat 'dudhiya mitti' olarak da adlandırılan beyaz çamur diğer bir kat siyah çamur uygulanarak yapılır. Çift kaplama yapıldıktan sonra, sanatçılar,her sanatçı kendi tarzında, tarağa benceyen bir tahta ile bu tekniği kullanarak, bu tabloları yapılır.
Khovar Sohrai gibi, günümüzde, geleneği erişilebilir ve canlı tutmak için el yapımı kağıtlar üzerine yapılır.
No comments:
Post a Comment